Jordan Journal of Business Administration, Vol 8, No 2 (2012)

Font Size:  Small  Medium  Large

The Effect of Relational Bonds on Switching Behavior of Mobile Service Users in Jordan

Mohammad Suleiman Awwad

Abstract


This study aimed at investigating the effect of relational bonds (financial, structural and social bonds) upon the switching behavior of mobile phone service users in Jordan. A number of 600 questionnaires were distributed to a convenience sample of Jordanian universities' students (two public and two private universities). 450 questionnaires were valid to analyze. Questionnaire had 21 items measured on a five- point likert scale to measure study variables. The data were analyzed using regression analysis. It was found that all the three components of relational bonds (financial, structural and social) had a significant effect on switching behavior of mobile service users, and the structural bonds were the most influence on switching behavior, followed by financial and finally social bonds. This study provided a number of conclusions and recommendations that give mobile service providers a better understanding of how to manage customer relationships and to prevent them from switching to competitors. Direction for future research also proposed.

Keywords


Relational Bonds, Financial Bonds, Structural Bonds, Social Bonds, Switching Behavior, Mobile Phone, Jordan

أثر الروابط العلائقية في السلوك التحولي لمستخدمي الهاتف النقال في الأردن

Mohammad Suleiman Awwad

Abstract (ar)


هدفت هذه الدراسة إلى اختبار أثر الروابط العلائقية بمكوناتها الثلاثة (الروابط المالية والهيكلية والاجتماعية) في السلوك التحولي لمستخدمي خدمة الهاتف النقال في الأردن. وقد قام الباحث بتوزيع 600 استبانة على طلبة الجامعات الأردنية (جامعتان حكوميتان وجامعتان خاصتان)، وقد جمع الباحث 450 استبانة صالحة للتحليل. تكونت الاستبانة من 21 فقرة معدة باستخدام مقياس ليكرت لقياس متغيرات الدراسة. وقد تم اختبار الفرضيات باستخدام تحليل الانحدار المتعدد. وقد أظهرت نتائج الدراسة بأن الروابط العلائقية الثلاث (الهيكلية والمالية والاجتماعية) قد أثرت بوضوح على السلوك التحولي لمستخدمي خدمة الهاتف النقال، وكانت الروابط الهيكلية هي الأكثر تأثيرا تليها الروابط المالية وأخيرا الروابط الاجتماعية. قدمت هذه الدراسة عددا من النتائج والتوصيات التي تعطي مزودي خدمات الهاتف النقال فهما أفضل لكيفية إدارة علاقات العملاء ومنعهم من التحول إلى المنافسين. وقد تم أيضا تقديم بعض التوجيهات للأبحاث المستقبلية ذات العلاقة في موضوع السلوك التحولي.

Keywords (ar)


الروابط العلائقية، الروابط المالية، الروابط الهيكلية، الروابط الاجتماعية، السلوك التحولي، الهاتف النقال، الأردن

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.