Jordan Journal of Business Administration, Vol 2, No 4 (2006)

Font Size:  Small  Medium  Large

Prerequisites of Employee Empowerment: The Case of Jordanian Mobile Phone Companies

Yahya S. Melhem

Abstract


Data from 191 service employees in Jordanian mobile companies have shown a positive and significant association among four empowerment prerequisites or antecedents (including trust, incentives, communication and flow of information, and knowledge and skill) and empowerment of mobile companies' sales representatives. The results in this study suggest that the independent variables, trust, incentives, communication and flow of information, and knowledge and skill have a direct and strong impact on the dependent variable; employee empowerment. As such, the empowerment prerequisites in this study accounted for the significant variation in the level of empowerment among service employees in the mobile industry. Implications for future research and for managerial practices are also discussed.

Keywords


Trust, Incentives, Communication and flow of information, Knowledge and Skill, Empowerment, Mobile Companies, Services, Jordan.

متطلبات تمكين العاملين: شركات الاتصال (الخلوي) الأردنية

Yahya S. Melhem

Abstract (ar)


شملت هذه الدراسة عينة مكونة من 191 موظف خدمات مباشرة من شركات الهاتف الخلوي (الموبايل) الأردنية، وقد دللت هذه الدراسة على وجود علاقات ذات دلالة إحصائية بين أربعة متطلبات للتمكين. وتتضمن هذه المتطلبات الأساسية كلاً من: الثقة، والحوافز، والاتصال وتدفق المعلومات، والمعرفة والمهارة، وعلاقتها مع تمكين موظفي الخدمات في الشركات المبحوثة.
وقد بينت نتائج الدراسة تأثيرا قويا ومباشراً لهذه المتغيرات الأربعة المستقلة على المتغير التابع، وهو تمكين الموظفين. من هنا، فإن متطلبات التمكين وشروطه التي تمت دراستها في هذا البحث كانت تدل على أهمية إحصائية واضحة مع مستوى التمكين بين العاملين في شركات الموبايل. وقد شملت الدراسة عددا من التوصيات التي تتعلق بأبحاث مستقبلية ذات علاقة إضافة إلى توصيات ربما تهم الباحثين والمديرين على حد سواء.

Keywords (ar)


الثقة، الحوافز، الاتصال وتدفق المعلومات، المعرفة والمهارة، التمكين، شركات الموبايل، الخدمات، الأردن.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.