Jordan Journal of Agricultural Sciences, Vol 2, No 1 (2006)

Font Size:  Small  Medium  Large

Measuring the Economic Impact of Using Different Water Qualities on the Productivity of Vegetables in the Middle Jordan Valley

Sukaynah Al-Qaysi, Amer Salman

Abstract


The study aims at measuring the effects of using two different qualities of irrigation water on the productivity and the profitability of the different vegetable crops in the Middle Jordan Valley. The study area includes two locations, the first one is irrigated using high quality surface water, which comes from King Abdullah Canal (KAC) and the second is irrigated by blended surface water with recycled wastewater, which comes from the King Talal Dam (KTD). A stratified random sample of 104 farms was taken and distributed equally for each location. Descriptive and quantitative analyses are used in this study. Parametric linear programming and least squares regression analyses are utilized to estimate the demand elasticities. The results show a higher level of profitability of water in the location irrigated with high quality water with an inelastic own-price elasticity of demand for water in both locations. However, the price elasticity of surface water is found to be greater than its counterpart. This indicates that farmers who irrigate with blended water have greater response to changes in water prices than those farmers who irrigate with high quality surface water. Accordingly, it is imperative to improve the quality of KTD water due to its negative impact on crop productivity and profitability. In addition, pricing policy of water can be used in an effective way to reduce the consumption of high quality water and for water to be used in a more efficient manner.

Keywords


Price Elasticities, Wastewater, Surface water, Profitability

قياس الأثر الاقتصـادي لاستخـدام نوعيات مختلفة من مياه الري على إنتاجيـة الخضـروات في وسط وادي الأردن

Sukaynah Al-Qaysi, Amer Salman

Abstract (ar)


استهدفت هذه الدراسة قياس اثر استخدام نوعيتين مختلفتين من مياه الري على إنتاجية وربحية محاصيل الخضروات المختلفة في منطقة وسط وادي الأردن، وشملت الدراسة منطقتين، الأولى تروى من مياه قناة الملك عبد الله وهي مياه جيدة النوعية، والمنطقة الثانية تروى من مياه سد الملك طلال المخلوطة بمياه سطحية آتية من قناة الملك عبد الله وهي أقل جودة من سابقتها. تم اختيار عينة عشوائية طبقية بمقدار 104 مزارع كانت موزعة بالتساوي على منطقتي الدراسة. تم استخدام أسلوب التحليل الوصفي والكمي، باستخدام البرمجة المعلمية وتحليل الانحدار الخطي. أشارت النتائج إلى أن هناك ارتفاعاً بالنسبة لربحية المتر المكعب من المياه في المنطقة التي تروى من مياه القناة، إضافة إلى ذلك، تبين انخفاض مرونة الطلب السعرية على المياه (غير مرن) في المنطقتين، إلا أن المرونة في منطقة القناة كانت أكبر، الأمر الذي يشير إلى استجابة المزارعين للتغيرات في الأسعار في هذه المنطقة أكثر من المنطقة التي تروى من مياه السد المخلوطة. أوصت الدراسة بتحسين نوعية مياه سد الملك طلال لما لها من أثر سلبي على انخفاض الإنتاجية والمؤشرات الاقتصادية المختلفة للمحاصيل، كما أوصت الدراسة بالاستفادة من سياسة تسعير المياه من اجل تخفيض استخدام كميات مياه الري ذات النوعية العالية بحيث يمكن الاستفادة من هذه المياه بشكل كفء.

Keywords (ar)


مرونات الطلب، المياه العادمة، المياه السطحية، الربحية

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.